ЕТИЧЕН КОДЕКС
Част I:
ВЪВЕДЕНИЕ
- Общи положения
1.1 Този кодекс определя етичните изисквания за студентите и преподавателите на „Институт по психосоматика и интегративна психотерапия”, които практикуват и използват методите на интегративната психотерапия и психосоматика (в терапевтичен, социален, образователен, организационен, културен или друг контекст, индивидуално или в група).
1.2. Всеки студент или преподавател в Института по психосоматика и интегративна психотерапия (наричан за по-кратко „Института“,) се ангажира да спазва Етичния кодекс от момента на приемането му за студент в Института или бъде ангажиран като преподавател.
1.3. Настоящият етичен кодекс е съгласуван и съблюдава етичните стандарти и принципи на Европейската асоциация по интегративна психотерапия (ЕАИП), Европейската асоциация по психосоматична медицина (ЕАПМ) и Българската асоциация по психотерапия (БАП).
1.4. Настоящият етичен кодекс описва доброто професионално поведение и отношения между интегративния психотерапевт и клиент/пациент, отношения между обучаващ се и обучител и/или супервизор, както и отношения между колеги. Интегративните психотерапевти поемат отговорност и за доброто име на „Институт по психосоматика и интегративна психотерапия“ в България.
- Цели на психотерапевтичната дейност на интегративните психотерапевти.
- 1. Ние помагаме на клиентите си да достигнат ниво на психична и емоционална зрялост, която да им помогне да бъдат възможно най-автентични в живота си, да могат свободно да изразяват желанията, стремежите и целите си.
- 2.2 Да бъдат автономни, креативни и съзидателни.
- Да бъдат максимално съответни на това, което чувстват и искат за себе си.
- Да живеят в хармония със себе си, семейството си и социалните структури, в които функционират.
- Индивидите имат правото, отговорността и потенциала да вземат свои собствени решения, да поемат отговорности за своя собствен живот и да функционират автономно.
- Отношението към всеки клиент се основава на уважението към личността му и етичните правила за упражняване на професията, независимо от неговите раса, пол, възраст, вероизповедание, националност, сексуална ориентация, здравословно състояние, инвалидност и др.
- Клиентите са отговорни за своето личностно и професионално развитие, както и за темповете на това развитие.
- Зачита се правото на всеки клиент на личен живот и конфиденциалност.
- Обучаващи се и обучители действат с почтеност и добросъвестност в отношенията си с клиента, както и помежду си.
- Насърчават автономно взетите решения като прилагат принципите на свободния избор и информираното съгласие.
Част II:
СТАНДАРТИ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЕТИЧНИТЕ ЦЕННОСТИ В ПРАКТИКАТА
1.1. Принципи:
1.2. Практически бележки:
1.2.1. Клиентът е информиран предварително за това, с което ще се занимава в консултативен, терапевтичен или обучителен контекст, и за методите на работа, които има правото да приеме или да откаже.
1.2.2. Предварителното договаряне с него изяснява типа работа (напр. индивидуална или групова, консултиране, терапия, обучение и др.), целта, времето и очаквани резултати.
1.2.3. Част от договореностите с клиента е откритото и ясно заявяване на възможното присъствие на наблюдатели, протоколиращи колеги или записващи устройства; ко-терапевти, участващи като помощни, ако се налагат такива, в случайте на работа под супервизия или в процеса на обучение. Всички присъстващи и свързани със случая на клиента/групата са обвързани със същата конфиденциалност.
1.2.4. Част от добрата професионална практика е периодичното разглеждане на договора от страна на клиента и терапевта, за да се гарантира, че благополучието на клиента остава от първостепенно значение.
1.2.5. Право на клиента е да се откаже или да оттегли съгласието си по всяко време.
1.2.6. Правата на непълнолетните, както и на лицата с намален интелектуален капацитет или други когнитивни ограничения, отнасящи се до информираното съгласие, биват осигурени чрез съгласието на родител или друго упълномощено лице
1.2.7. Участие в изследователски сесии или записване на сесии е възможно единствено след писменно информирано съгласие. Работа със случаи под супервизия също изискват писменно информирано съгласие от клиента.
I. ОТГОВОРНОСТ
- В своята професионална дейност, психотерапевтите се стремят към най-високите стандарти на професията.
- Интегративните психотерапевти осъзнават последствията от своите професионални действия и носят отговорност за тях.
- Интегративните психотерапевти, в рамките на възможностите си, следят техните услуги да не бъдат използвани по неподходящ начин.
II . КОМПЕТЕНТНОСТ
- Психотерапевтите предлагат само тези услуги, които са в рамките на тяхната професионална компетентност и съответстват на тяхната квалификация и опит.
- Интегративните психотерапевти осъзнават своите професионални ограничения и при необходимост пренасочват клиентите към други професионалисти за консултация – медицински лица или колеги от други модалности.
- В тези видове практическа дейност, за които още няма твърдо установени стандарти, психотерапевтите взимат всички мерки, за да осигурят благополучието на клиентите си.
- Интегративните психотерапевти се стараят да бъдат в течение на научните и практическите изследвания и решения в сферата на своята дейност.
- Ако психотерапевтите имат лични проблеми от такъв тип и проявяващи се в такава степен, че влияят върху изпълнението на професионалните им задължения, те се обръщат за професионална помощ с цел изясняване на ситуацията.
III . ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ДРУГИТЕ
- ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С КЛИЕНТИТЕ
1.1. Психотерапевтите зачитат личната неприкосновеност на човека и се грижат за защита правото на клиента на самоопределение, в това число и отказ от по-нататъшно участие в сесиите.
- Психотерапевтите осведомяват клиентите или техните представители за планираните мероприятия по най-разбираем начин, за да могат сами да решат желаят ли да вземат участие в тях или не.
- Отношението към клиентите трябва да поощрява тяхната автономност и самоопределение, като се избягват стилове на поведение, създаващи зависимост.
- Никой психотерапевт не може да действа или съдейства за нарушаването на което и да е от основните човешки права, дефинирани от Декларацията за човешките права на ООН.
1.2. Психотерапевтите внимават за всички взаимоотношения, които могат да увредят професионалната им преценка и да повишат риска от експлоатиране на терапевтичната ситуация, финансово, психологически или по какъвто и да било друг начин, който може да бъде в ущърб за клиента.
1.2.2. Сексуалната интимност с клиента е неетична и не се допуска.
1.3. Ако условията за наемане на психотерапевта водят до невъзможност за спазване на интересите на клиента, това се обяснява на всички заинтересовани страни.
- ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ОБУЧАВАЩИТЕ СЕ
2.1. В отношенията си с обучаващите се, обучителите се ръководят от същите етични правила, валидни за клиентите.
2.2. Обучителите поставят за своя основна цел професионалното израстване и личностно развитие на обучаващите се.
2.2.1. Обучителят насочва обучаващия се към друг колега, ако интересите и начинът на приложение на знанията, изискват знания и умения извън подготовката на обучителя.
2.3. Психотерапевтите, които ще обучават или ще се занимават с каквато и да е аналогична дейност на курсове, заедно с непсихолози, внимателно преценяват дали участието им няма да доведе до нежелателно впечатление, че курсът не отговаря на изискванията към работата на професионалната общност.
2.4. Сексуалната интимност между обучаващите се и обучителите е неетична и не се допуска.
- ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С КОЛЕГИТЕ
3.1. Психотерапевтите уважават професионалната компетентност, задълженията и отговорността на колегите си и представителите на другите професии.
3.1.1. Въздържат се от мнения, злепоставящи личните качества и професионалната практика на техни колеги пред клиенти и други трети лица.
3.2. Психотерапевтите, до които е достигнала информация, че техен колега е нарушил етичните принципи, постъпват съгласно утвърдените процедури на общността.
IV . КОНФИДЕНЦИАЛНОСТ
- Психотерапевтите имат задължението да запазват в тайна информацията, получена от клиентите им в хода на работата с тях.
- Те споделят подобна информация с други лица само със съгласието на клиента или на друг законен негов представител.
- Изключение от това правило може да се направи само в случаите, при които чрез това се нанася вреда на клиента или съществува явна опасност за неговата сигурност или тази на други хора. При тези обстоятелства информацията трябва да бъде предадена единствено на лица, които могат да предприемат адекватни действия в дадената ситуация и в съответствие със законите на Република България.
- За осигуряване на конфиденциалност във връзка с психологическите и психотерапевтичните изследвания и интервенции, психотерапевтите са длъжни да се погрижат за специална договореност с лицата, ползващи техните услуги.
- В договореността трябва да се уточни начинът за гарантиране на конфиденциалността: кой ще има достъп до съответните материали и колко дълго те ще бъдат съхранявани. (Същото се отнася и за електронните материали.)
- В случаи на запис върху магнитна или видеолента, фотографиране или заснемане на филм, съгласието на клиента (участник в група и др. подобни) е задължително.
6.1. За демонстрация, прослушване или друго използване на материала е необходимо допълнително писмено разрешение, от което да е ясно, къде, кога, пред кого и в каква форма може да бъде използван съответният материал. Изисква се да се включи също така информация за това, колко време може да се пази този материал.
7. Ако клиент или участник в група не потвърди съгласието си, материалът незабавно се унищожава.
8. В случай на необходимост, психотерапевтите информират възложителите и клиентите за правилата и изискванията за спазване на конфиденциалност според настоящия Етичен кодекс.
V. ИНТЕРВЕНЦИИ, МЕТОДИ, ИЗСЛЕДВАНИЯ И ЗАКЛЮЧЕНИЯ
- Психотерапевтичните интервенции се планират на базата на добре формулиран проблем и след разглеждането на подходящи методи и алтернативни процедури.
- При осъществяването на интервенционни и други действия и методи, те се извършват в съответствие със стандартите или обичайната практика за тяхното използване.
- Психотерапевтите избягват да използват методи с неизвестни или неудовлетворителни параметри, освен в случаите, в които се апробират нови такива. За последното клиентите се информират предварително и могат да се използват само след тяхното съгласие.
- Психотерапевтите се стремят да формулират своите послания, заключения и други подобни изказвания по такъв начин, че те да не могат да бъдат превратно разбрани или използвани.
- Заключенията трябва да бъдат формулирани така, че да бъдат разбираеми за възложителя.
- Психотерапевтите се грижат за това психотерапевтичните и консултативните методи да не се описват в средствата за масова информация, по такъв начин, че да се намали тяхната полезност.
- Интегративните психотерапевти самостоятелно избират методите си на работа, както и терапевтичната парадигма, към която да се придържат.
VI . ПУБЛИЧНИ ИЗКАЗВАНИЯ
- Публичните изказвания и съобщения, направени от психотерапевтите, имат за цел да помогнат на хората да осъществят добре информирани и свободни избори.
- Когато правят изказвания като специалисти, те се стремят към обективност и точност.
- Психотерапевтите информират за спецификата на професионалната си дейност по такъв начин, че да избегнат неправилното разбиране от аудиторията на спецификата на своята дейност или професия.
1.2.1. Не се допускат публични изказвания, целящи самореклама.
2.1. В обявите за курсове може да се съдържа информация, обясняваща съдържанието и целите на курса.
2.1.1. Обявата не трябва да се представя като реклама или да съдържа обещания за специфични резултати.
- Психотерапевтите, публикуващи съвети в печата или участващи в предавания по радиото и телевизията, дават тези съвети само в обща форма.
3.1. Психотерапевтите публикуват от свое име само тази работа, която е извършена изцяло от тях или за която имат съществен принос.
VII . ПРОЦЕДУРИ ВЪВ ВРЪЗКА С НАРУШЕНИЯТА НА ЕТИЧНИЯ КОДЕКС
- Нарушенията на Етичния кодекс се разглеждат задължително от УС на дружеството, независимо дали представляват закононарушения и се преследват по силата на други закони на Р. България.
- Сведения за нарушенията на етичните норми могат да постъпват както от клиенти, така и от колеги или стажанти – обучаващи се колеги.
- Заявленията за нарушения трябва задължително да се представят в писмен вид, с подробно излагане на аргументи за нарушенията на ЕК. Те трябва да са подписани с пълното име и адрес на заявителя. Анонимни или устно направени заявления не се разглеждат.