You are currently viewing Бариери в общуването – част 3

Бариери в общуването – част 3

Бариери в общуването и подходи за тяхното преодоляване:

Стереотипи: представите за другите често се идентифицират с предварителни нагласи, които отразяват тяхното социално положение;
Физически облик и привлекателност: често междуличностните отношения се градят като се преувеличават физическите знаци;
Ореол: ако цялостното впечатление за другия е благоприятно, то обикновено неговите положителни качества се надценяват, а отрицателните се разглеждат като резултат на случайността;
Взаимно влияние: често мнението се влияе от мнението на авторитетни личности, хора, които имат влияние (над индивида и на неговото доверие);
Отражение: илюзия за логика във взаимодействието (когато индивидът е благосклонен към някого, се очаква подобно отношение и от другата страна);
Пренасяне: илюзия за логика във взаимодействията (ако индивидът изпитва положително отношение към двама души, в повечето случаи очаква психически комфорт между тях, макар това да не отговаря на действителността);
Невербално общуване: ефектът произтича от наличието на дисонанс между това, което казваме и това, което излъчва индивидът (значение имат: жестове, мимика, поза, поглед, физическо разстояние в процеса на общуване);
Тълкуване: някои прояви при общуването се анализират като присъщи на самата личност, а всъщност могат да произтичат от самата ситуация (и обратно);
„Криво огледало“ – Склонност на човек, когато оценява другите да акцентира върху онези черти, които самият той не притежава

Негативните мисли са ключът, който отключва негативното ни поведение и отключва бариерите. Ако мислите определят емоционално поведение, то на принципа на отражението, това което се отдава рефлектира и върху индивида. Човешките мисли притежават разрушителната сила да се възпроизвеждат. Като една негативна мисъл в дадена ситуация може да доведе до нова, а тя съответно следваща и увеличавайки се силата им става огромна. Неразбирането е пряк резултат от опита на Аз-а да бъде разбиран, както и нежеланието за разбиране на другия, съпроводено от нечувствителността към вътрешния свят на другия. Неизпълнените обещания са друга бариера в общуването, разгледани като опора във връзките с другите. Значението на нарушаването на обещанията като фактор пораждащ несигурност, безпокойство, чувство на измамност, пренебрегнатост, отхвърленост. Нагласите, и най-вече негативните нагласи, са друга бариера в общуването. Те водят до предубеденост, неосъзнатостта им върху оценяването на другия превръща в разрушаване на връзките в комуникацията. Ниската самооценка разкрива ценността, която всеки човек приписва за себе си. Ако самооценката на Аза е ниска, това може да се превърне в бариера при общуването с другия. Ниската самооценка създава зависимост от другия , започва да се губи автентичност , да се крием зад различни маски, за да не се загуби благосклонността на другия или да не сме отхвърлени.
В обобщен вид междуличностните бариери в общуването, базирани на съставността и етапността на процеса на предаване на информацията, се съсредоточават върху :
– ценностите;
– възприятията;
– нагласите;
– стила на общуване – вербален и невербален;
– лошото слушане;
– липсата на обратна връзка.

Разпознаването и избягването на бариерите в общуването допринася за успешното овладяване на поведението на участниците в общуването. Използването на градивни подходи в общуването води до подобряване не само на междуличностните взаимоотношения, но също така и на нивото на мотивация за уастие в общуването.

This Post Has One Comment

  1. I must thank you for the efforts youve put in writing this blog. I am hoping to view the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal website now 😉

Вашият коментар